Voice killer

Voor de thuis studio

Moderator: Eric

André Lazeron
Welk instrument bespeel je ?: Piano,MOXF8,MOTIF8,PAX4,Cubase 9.5
Contacteer:

Voice killer

Ongelezen bericht door André Lazeron » 09 apr 2019, 19:05

gilberto schreef:
08 apr 2019, 23:53
Beste muzikanten,
Mijn naam is gilbert. Ik heb in het verleden een nederlandstalige single opgenomen en hou van het componeren en schrijven van eigen werkjes. Vroeger gebeurden de opnamen van een gitaar of zang door een micro en bandopnemer. Zo heb ik ook het eerste ontwerp voor mijn single thuis opgenomen. Tegenwoordig wordt dit vervangen door een computer met geluidskaart en aansluiting voor een microfoon en software. Ik heb het programma Audacity gedownload en geïnstalleerd. Eerst probeerde ik uit een russisch liedje de zangstem te verwijderen met audacity, wat niet lukte ondanks de instellingen die werden aangeraden. Een vereiste is wel dat het een stereo opname moet zijn als je dit probeert. Nu zou ik graag samen zingen met het russisch liedje terwijl dit afspeelt en tegelijkertijd meezingen met de tekst en dit alles samen opnemen als één geheel. Dus geen karaoke maar meezingen met de originele zangstem en dit opnemen op een ander spoor.
Weet iemand van jullie hoe ik dit kan doen met de hulp van audacity. Graag uw uitleg hier over.
grtz,
gilberto :goedendag:
Dag Gilberto,

Wat je vertelt,de stem weghalen is gewoon Karaoke(leeg orkest) :oops:
En als het al lukt blijft er altijd aan links en rechts veel reverb over.
Soms lukt het met opnamen om precies op de oude stem te zingen,maar het word niet echt mooi.
Uiteraard zijn er wel dure programma's die dat wel kunnen,kijk maar op internet.
Ik zou gewoon een karaoke file zoeken en als dat niet lukt,vraag hier om een begeleiding te maken :cool:
Zelfs op mijn Korg Pa4x zit een vocal remover,met een slecht resultaat.
Op dit Forum staat er een voorbeeld van.
Veel sucses :duim:

Groeten van André, :ciaoo:

André Lazeron
Contacteer:

Re: even voorstellen

Ongelezen bericht door André Lazeron » 09 apr 2019, 19:13

Gilberto,
Hier het voorbeeld:

Link

Groeten van andré, :ciaoo:

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric » 10 apr 2019, 22:33

Dag Gilberto,

Van harte welkom.
Hieronder mogelijks een antwoord in deze handleiding.
Succes!

https://audacity-handleiding.jouwweb.nl
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 10 apr 2019, 23:23

Dag Gilberto,

Hier een andere mening gevonden op het internet.
Conclusie:
Ik ben erg onder de indruk van de pa4x.

!!!Wat mij verraste was hoe goed de voice onderdrukking van bestaande mp3 songs werkte. Als je een willekeurig nummer pakt en je wijst de voicekiller toe aan switch 3 dan haal je met 1 druk op de knop de stem voor het grootste gedeelte weg zodat de instrumentale versie overblijft waar je dan zelf overheen kan zingen of je melodielijn overheen kan spelen. Dit werkt in realtime, maar het was boven verwachting goed kwa resultaat.
grtz,

Dit is dus het probleem er blijft veel reverb over,en zul je exakt over de zangstem moeten zingen,ben je te vroeg of te laat hoor je wel de
stem,latent aanwezig +reverb.
Ik weet niet hoe anderen mensen dat vinden maar voor mij werkt het niet.
Komt bij dat ook de instrumenten minder aanwezig zijn doordat men in het Voicegedeelte ook door de equalizer de instrumenten meepakt.
Verder hoor je mij niet klagen over de Korg PA4X,maar heb geen hoge verwachtingen van de Voice-Killer.

PS Ja je hoort veel meningen op het net,maar zoiets moet je zelf uitproberen,Vroeger toen alles mono was(En stereo van maakte)kwam de stem op een kanaal door de kabels te verwisselen kon je alleen de muziek overhouden.

En als je een mooie opname wilt,er zijn er genoeg te vinden,of zelf maken!

Groeten van André.

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 10 apr 2019, 23:31

Dag Gilberto,

Even over je opmerking;;;;Maar..... of de originele klanken van instrumenten precies hetzelfde zullen klinken als de elektronische klanken die ontworpen worden daar twijfel ik toch aan.

Ik haal je uit de droom ook in studio's word gebruik gemaakt van gesampelde instrumenten,het woord zegt het al.
Het zijn echte klanken van instrumenten,helaas geld dat niet voor alle keyboards omdat dat veel geheugen vergt.
Zelf maak ik er wel gebruik van en heb dan ook vele harddisk voor deze opslag (en 3 computers)
De tijd gaat door dus :yipie:

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 10 apr 2019, 23:35

gilberto schreef:
10 apr 2019, 22:53
Many thanks voor de info en uitleg over de werking van audacity.
"En als het al lukt blijft er altijd aan links en rechts veel reverb over"
Dit is een betere uitleg over het verwijderen van zangstemmen dan de luchtige manier die op verschillende websites tentoon gespreid wordt over het elimineren van de zangstemmen in audacity. Ook viel me op dat de versies van audacity verschillen in uitvoering. Na het importeren van mijn russisch liedje in audacity (wave bestand) wordt er verzocht om te klikken op "Stereo track Splitsen". Al dit is gebeurt moet je het onderste spoor selecteren. Vervolgens ga je naar "Effecten" en klikt op inverteren(omkeren). Dit kan ik allemaal doen maar dan komt de vraag om in het menu rechts in iedere track op "mono" te klikken. "Mono" staat niet vermeld en dus kan ik daar ook niet op klikken. Hierna kun je luisteren naar de geïmporteerde song en zou je de zangstemmen niet meer mogen horen. In uw video staat "mono" WEL aangeduid in de track menu's .Mijn versie is 2.3.0.0 . Welke versie wordt getoond in de video?
grtz,
gilberto :welkom:

Je ziet 2 tracks in stereo,een ervan noemt men MONO,dus links of rechts :duim:

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 10 apr 2019, 23:44

Hola Gilberto,

Voice killer werking is simpel.
Neem een programma als soundforge, neem de audio track en maak daar een mono mix van door: L-R (dus niet L+R).

Nu heb je een track waar de stem geheel of gedeeltelijk uit weg is.
Meestal mis je wel meer dan alleen de stem, oa de bas in de meeste gevallen.
Neem dan nogmaals de orginele track, maak een low-pass filter onder (bijv. ) de 100Hz (zoek zelf even een mooie grens). en voeg dit overgebleven bas-lijntje weer toe aan je mono track die je net gemaakt hebt.

Zoals hierboven staat beschreven is de werking van de meeste voice killers (hardware en software). Deze werking is verre van ideaal en werkt maar echt bij een klein percentage audio tracks. (daar waar de stem, zonder galm, precies 'in het midden' zit werkt ie prima).

Dit voor je gevonden,En soundforce Pro doet het ook,maar is niet goedkoop en ja het resultaat zie boven,ik ben niet de enige ,en ik ga voor betere kwaliteit :duim:

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 10 apr 2019, 23:54

Hola Gilberto,

Hier een test van mij op de Korg!

Korg

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 18 apr 2019, 23:06

gilberto schreef:
18 apr 2019, 22:47
Hello André
Je ziet 2 tracks in stereo, een ervan noemt men MONO, dus links of rechts :bedoel je hiermee dat wanneer ik op de linkse kant van het spoor klik ik een mono bestand bekom, en als ik rechts van het spoor klik ook een mono bestand bekom. En deze manier het klikken op "mono" in de uitrollijst vervangt. Moet ik bij beide sporen doen?
Ja er is een geweldige sprong gebeurt in de weergave van muziekinstrumenten sinds ik mijn single heb opgenomen. Maar daar kan je alleen maar gebruik van maken wanneer je financieel voldoende sterk staat zoals u. Die Korg Pa4x zal minstens 4000 euro hebben gekost om zulke kwaliteit te evenaren. Ook het feit dat daar een software programma opstaat als removal voices ,wat bij goedkopere workstations niet is ingebouwd toont het verschil. Ik heb ook geluisterd naar de songs op uw website " SoundCloud".Je beschikt over een prachtige tenor stem. Ik heb destijds een website ineengestoken met behulp van het gratis programma FrontPage 2003.
Dag gilberto,

Even antwoord op je vraag
2 mono links en rechts is stereo,dus pak de linker.
voor de stemverwijdering in Audiocity gebruik je een spoor mono(Links).

Een Korg PA4x kost 3000.ongeveer
En ik zou je songs op soundcloud zetten is even gratis,en jou bestan kan ik na download niet beluisteren :wistle:
Je noemt 2003 er is wel wat veranderc,nu kan je je music in veel bestanden omzetten wat je wil(wave,Mp3 E.D.)
Je hebt natuurlijk ook al een goedkoper keyboard Yamaha 950 bijvoorbeeld of tweedehands :duim:
Maar al doende leert men :ok:

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 18 apr 2019, 23:16

gilberto schreef:
18 apr 2019, 22:54
Daar hoort u duidelijk dat de klanken van de instrumenten nog in een beginstadium verkeren. Maar ik heb wel met behulp van de software die notenbalken met muzieksleutels op het tv scherm toverde, veel bijgeleerd. Ik kon zelf mijn composities op partituur schrijven door gewoon op de synthesizertoetsen te drukken, en de juiste waarde van de noten in te stellen, al of niet met kruis of bemol. Want ik moest partituren met mijn liedjes die ik componeerde insturen naar Sabam ,de Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. De Yamaha PSR-S 710 heeft ook software aan boord die het mogelijk maakt om de composities of covers die je speelt op de synthesizer, te laten zien in notenschrift op het schermpje bovenaan het toetsenklavier. Heb je de songs die op uw SoundCloud website staan gedownload als mp3 bestand en geïmporteerd in audacity of in de software van jouw Korg Pa4x? En de zangstem verwijderd en daarna zelf meegezongen?

Ik heb het Programma Cubase9.5 en maak de songs zelf of van bladmuziek of speel het live(met sommige opera nummers die complex zijn dat muziekbanden)dat kost mij te veel tijd :wistle:
En when es abend wird ik vind de mooiste van rudolf schock uit de film.
En helaas deze song komt uit de operette van Emerich Kalman Gräfin Mariza Wenn es Abend wird :wistle:
ik heb wat van de tekst verwijderd omdat het er anders niet op kan!!

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 18 apr 2019, 23:21

gilberto schreef:
18 apr 2019, 22:55
Ook het nummer van Claude François" Comme d'Habitude" door Frank Sinatra gecoverd is uitstekend .Er zijn liedjes zoals "Wurthering Heigts" van Kate Bush en "My Star" door Brainstorm die voor altijd in mijn geheugen blijven hangen.Niet alleen door de fantastische muziek en prachtige stemmen die wonderwel passen bij de muziek, maar ook door hun fysiek voorkomen en
optreden in de viedeo. Ze vertolken allebei iets sprookjesachtig die een wereld te voorschijn toveren, die wij in ons leven ons alleen maar kunnen inbeelden en nooit zullen beleven. En om af te sluiten: Jan Ten Hoopen met "Vraag me niet hoe ik me voel" een lied met eenvoudige tekst, waar ik stil van wordt door de enorme gevoeligheid die er in schuilt.
gilberto :welkom:
Dag Gilberto,

Ja sommige liedjes komen emotioneel over,en ieder mens heeft er iets anders bij :duim:
En als je je russchische liedje wilt kan ik dat voor je maken,wel bladmuziek opsturen,en je dan moet ik wel de hoogte van je stem
weten en het gewenste tempo!

André Lazeron
Contacteer:

Re: Voice killer

Ongelezen bericht door André Lazeron » 15 mei 2019, 20:43

Dag gilbert,
Ik stuur je een PB
Even op vakantie🤣

Groeten van andre.

Plaats reactie