Hoi Bart,
Meesterlijk stukje wat hier laat horen van Chris Bell ! Wow . . .
En prima op zijn plek hier om inderdaad eens evens stil te staan bij het bevorderen van expressie/gevoel aan onze muziekstukken.
Uiteraard zul je gebruik moeten maken van de aanslaggevoeligheid van je keyboard.
Zelf kan ik ook niet zonder sustainpedaal.
Daarmee kun je 'aanzwellende' noten eerder afbreken zonder dat ze hinderlijk ineens stoppen, maar mooi nog even langzaam uitdempen terwijl je alweer bezig bent met de volgende.
Hoe langzamer een melodielijn, hoe meer je hier mee kunt.
En helemaal terecht merkt Bart op, dat de onbeperkte mogelijkheden van onze keyboards het mogelijk maken om instrumenten 'kunstjes' te laten uithalen die eigenlijk helemaal niet kunnen.
Zo kan een trompet geen akkoorden spelen, een accordeon niet 'sliden' en zal iedere blazer af en toe ook eens adem halen
Ook zul je je moeten afvragen bij het bespelen van een bepaalde voice of de gespeelde noten wel in het normale bereik liggen van het betreffende instrument.
Natuurlijk - en dat is ook wel aardig - staat het een ieder vrij om zijn muziek te spelen zoals hij/zij dat zelf het mooiste vind. Maar persoonlijk kan ik het waarderen als er (ondanks de mogelijkheden van het keyboard) in de uitvoering van een stuk rekening wordt gehouden met de uitvoerbaarheid op het echte instrument.
Zelf wil ik nog wel eens 'doorslaan' bij het gebruik van een gitaar voice. Heb de neiging om daar op een piano-achtige manier op te spelen. Maar . . . . zoals met alles . . . oefening baart kunst !
gr. Paul